Välkommen till Stockholms Kultursällskap för Ånga och Järnväg
Ånglok  Beteckning med fet stil är länk till bild på fordonet.
 
Ånglok
         
Beteckning
  B 1323 B 1696 E10 1742
Tillverkning
  Nohab 1118 – 1917 Nohab 2080 – 1943 Nohab 2159 – 1947
Historik
 1917: SJ B 1323 1943: SWB A2 100
1945: SJ B 1696
1947: SJ E10 1742
Hjulbas, m
  8,200 8,200 8,600
Löphjulsdiameter, m
 0,9700,9700,900
Drivhjulsdiameter, m
  1,750 1,750 1,400
Tjänstevikt, ton
 70,270,274,2
Adhesionsvikt, ton
 47,747,750,8
Största axeltryck, ton
 15,915,912,7
Rostyta, m²
 2,602,602,80
Eldyta, m²
 145,6144,2138,7
Överhettaryta, m²
 47,050,751,0
Antal cylindrar, st
 223
Cylinderdimensioner, mm
 590×620590×620450×610
 
Tendrar
         
Beteckning
 A 1269C3 1696G5 1742
Tillverkning
 Motala – 1916Nohab – 1943Falun 629 – 1947
Historik
 1916: SJ A 1269 1943: SWB
1945: SJ B 1696
1947: SJ C3 1696
1947: SJ G5 1742
Hjulbas, m
 5,4003,3003,400
Hjuldiameter, m
 0,9701,1000,970
Tjänstevikt, ton
 46,640,542,0
Bränsleförråd, ton
 6,05,07,0
Vattenförråd, ton
 20,018,016,5
 
Ånglok + tender
         
Beteckning
 B 1323 + A 1269 B 1696 + C3 1696E10 1742 + G5 1742
Längd ö b, m
 19,49017,90018,085
Hjulbas, m
 16,15014,42514,500
Axelanordning
 2’ C – 2’ 2’2’ C – 32’ D – 3
Tjänstevikt, ton
 116,8110,7116,2
Hastighet, max, km/h
 80 / 9080 / 9070
 Det har varit  18367 besök sedan den 21 febr 2012.
Powered by LEP